Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, April 29, 2016

Lekas atau Leka

beza ejaan hanya satu huruf sahaja, huruf s, ada huruf s, maka jadi lekas, semua jadi cepat. tiada huruf, jadi leka, semua jadi lambat.

zaman sekarang dengan teknologi yang canggih seperti komputer, kenderaan lebih laju, peralatan elektrik, telefon mudahalih dan pelbagai lagi, kerja dan kehidupan seeloknya jadi lebih cepat, mudah dan selesa. peroduktiviti seeloknya lebih tinggi. masa kurang digunakan tetapi produktiviti sama, atau masa sama, produktiviti lebih tinggi.

tetapi dengan teknologi sekarang, ramai daripada kalangan kita produktiviti masih sama atau kurang produktif. kita mudah terleka dengan kemudahan yang ada. dan ramai daripada kita makin lambat sampai ke tempat dituju atau makin lambat menyempurnakan kerja. ada yang dengan teknologi yang canggih, kerja masih atau makin kurang sempurna.

manusia mudah lupa. manusia mudah leka. bacalah surah al-asr untuk mengingatkan kita untuk tidak leka menjalankan amanah dan untuk tidak leka menyediakan diri untuk kehidupan abadi.

Tiada ulasan: