Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, April 12, 2016

Masa dan Lupa

masa. ianya sekejap sahaja. ianya juga lama. mungkin sekejap jika kita suka masa tersebut. mungkin terasa lama jika kita tidak suka dengan masa itu.

masa di dunia diingatkan dengan jam, kalender, majlis dll. masa di dunia kita amat terhad. tetapi kita mudah lupa bahawa masa yang sedikit di dunia akan memberi kesan kepada masa yang selama-lamanya. maka ramai daripada kita leka dengan masa di dunia. kita leka kejarakan kekayaan dan kesukaan dunia. kita lupa kekayaan dan kesukaan yang abadi yang akan didapati di akhirat.

maka kita perlu sentiasa diingatkan. kita akan diingatkan oleh orang yang baik, dan juga oleh orang yang kurang baik. kita akan diingati oleh kejadian yang baik, dan juga kejadian yang kurang baik. masa kita di dunia untuk masa kita di akhirat adalah tanggungjawab kita. manusia dan peristiwa di dunia adalah ujian dunia untuk keputusan di akhirat.

bersyukurlah dengan siapa kita sekarang. dan berusahalah untuk kita lebih baik di dunia untuk pembalasan baik di akhirat kepada kita dan mereka yang kita kasihi.

Tiada ulasan: