Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, November 07, 2021

Worst Case Scenario

Dlm perkongsian ttg pengurusan risiko, saya akan bertanya kpd peserta, 'apa worst case scenario utk organisasi kita?'. Pelbagai jawapan diberikan.

Saya bagitau, pandangan saya, ianya jika kita, organisasi kita tidak diperlukan lagi. Maka mula2 sedikit demi sedikit bajet dipotong. Mereka yg nampak kita sbg golden goose akan paksa kita bagi apa yg mereka nak, tanpa kita sedari atau akui, apa yg diambil melemahkan kita.

Pelbagai cara boleh dilakukan utk lumpuhkan kita, dan seterusnya mematikan kita. Dipaksa kita buat komitmen, pelaburan, berbelanja bukan utk keperuan, kelestarian kita. Ianya cara 'subtle' atau kita tidak sedar matlamat mereka.

Maka amanah semua, berjaga2, elak diulik angan2 di awang-awangan, supaya kita terus kekal diperlukan, bukan dipermainkan.

Tiada ulasan: