Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Mei 17, 2013

Tolong Kawan

kita biasa utk tolong kawan kita. kawan kita akan tolong kita. maka biasa kita tak akan tolong lawan kita. maka kita akan lakukan yg terdaya utk menunjukkan kita adalah seorang kawan.

ada yg benar2 kawan. ada yg hanya kawan utk kebaikan diri shj. maka selagi seseorang itu boleh tolong kita atau dilihat dapat tolong kita, maka kita akan jadikan dia kawan. atau kita elakkan dia dijadikan lawan kita. tetapi apabila kita pilih kawan, secara tersurat atau secara tersirat, kita menarik yg lain menjadi kawan kita. dan kita juga menolak yg lain sbg kawan dan boleh menjadikan lawan kita. walau apa pun, kita bertanggungjawab terhadap pilihan dan keputusan kita.

memang kita tak boleh puaskan hati semua orang pada semua masa. jika matlamat kita betul, utk kesejahteraan dunia dan akhirat. hidup di dunia adalah ujian. yg berilmu di jalan yg lurus akan berjaya. insyaallah.

Tiada ulasan: