Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Disember 02, 2015

Kaya atau Miskin

saya pernah dikatakan gila oleh seorang kawan lama. gila sebab takut nak kaya. takut jika dah kaya akan jadi takkabur, sombong, suka berdengki, tamak, kedekut.

kemudian seorang kawan ingatkan saya. berfikirlah secara positif. fikirlah jika dah kaya akan dapat tolong orang susah. akan sentiasa rendah diri, gembira dengan kejayaan orang lain, bersyukur dengan rezeki yang ada, murah hati. oops tersentak juga. kenapa dok berfikiran negatif? adakah sebab melihat contoh yang tidak baik? sedangkan ramai contoh yang baik.

kaya adalah ujian. miskin adalah ujian. kita tak mahu miskin di dunia dan miskin di akhirat. kita tak mahu kaya di dunia tetapi miskin di akhirat. lebih baik miskin di dunia tetapi kaya di akhirat. baik lagi, kaya di dunia, dan kaya di akhirat. semoga kita sentiasa mendapat rahmat allah.

Tiada ulasan: