Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 05, 2015

Kitaran Bertambah Baik Atau Buruk

kita harap dengan masa, kitaran berlaku akan menambahkan kebaikan kepada diri, masyarakat organisasi, dan persekitaran kita. jangka pendeka akan ada peringkat kitaran yang menyebabkan kekurangan atau berada di bawah berbanding semasa bermula.

dengan ilmu, kita harapkan akan berlaku kitaran yang bergerak ke hadapan, ke atas dan semakin baik bagi diri kita. walau bagaimana pun, kita tahu tidak semua kitaran berkait ilmu memberi hasil positif untuk jangka pendek dan jangka panjang. antara punca tiada perubahan positif dengan ilmu adalah apabila yang diberi amanah berkongsi ilmu tidak berupaya meningkatkan, memajukan, dan perkembangkan ilmu diri yang mengharapkan ilmu untuk kebaikan.

mereka yang tidak amanah akan gunakan kuasa, jawatan, dll untuk kononnya kelihatan berkongsi ilmu dengan anak didik. tetapi sedihnya, apabila anak didik hanyalah mempunyai ilmu yang sedikit atau tidak berguna. lebih menyedihkan, dgn ilmu yang sedikit atau salah, anak didik juga turut salah guna jawatan, kuasa, pangkat. kesannya, organisasi dan masyarakat akan terhumban ke bawah, bertambah susah, bertambah miskin.

ilmu adalah amanah. kita tidak boleh sewenang-wenangnya mengaku kita ada kepandaian, adalah pakar dalam sesuatu bidang jika hakikatnya adalah sebaliknya. jika hanya belajar sedikit tetapi mengaku tahu banyak, kita adalah tidak jujur, ikhlas dan amanah berkaitan ilmu milik allah.

Tiada ulasan: