Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Disember 01, 2015

Jujur dan Ikhlas

salam. ucapan dan perbuatan. perlu seiring dengan niat dan jiwa.

salam bermakna mengdoakan semoga orang yang bersama kita, secara fizikal atau sebaliknya, berada dalam sejahtera, dunia dan akhirat. apabila bersalaman kita bersama mengharapkan kebaikan bersama.

maka apabila kita mengucapkan salam kepada pihak lain, diandaikan kita berniat baik terhadap pihak tersebut. tetapi bagaimana jika kita biasa gunakan salam hanya sebagai pemanis, yang kemudiannya akan dituruti dengan sesuatu yang tidak manis?

apabila diketahui kebiasaan kita bersalam secara tidak jujur dan tidak ikhlas, kita akan diandaikan dan dilihat sebagai seorang yang tidak boelh dieprcayai dan diyakini. kita akan dilihat sebagai tidak berkredibiliti. dan kita tidak akan dihormati, malah akan dipersendakan. semoga kita sentiasa jujur dan ikhlas.

Tiada ulasan: