Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Disember 13, 2015

Kaya dan Gaya

ramai nak kaya. termasuk saya, sekarang. tapi ramai nak kaya sebab nak bergaya. maka dalam berita beberapa hari lepas, ada yang sanggup guna kereta klon untuk bergaya seumpama orang kaya.

orang kaya dibiasakan dengan hidup bergaya. kereta mewah, rumah agam (mansion). pakaian berjenama. makan minum di tempat yang dikunjungi orang kaya lain. bercuti di luar  negara setiap tahun. anak-anak belajar di luar negara. yang kesemuanya memerlukan kewangan yang banyak, kerana belanja yang tinggi. maka orang dikatakan kaya, jika hidup bergaya duit banyak. gaya boleh dikatakan tayang.

maka orang kaya harta dunia dilihat seolah orang yang sombong, orang yang tamak. orang yang tamak. orang yang kedekut. maka jika itulah persepsi orang terhadap orang kaya, maka saya tak mahu kaya harta.

tetapi ramai kenalan saya yang kaya kehidupan adalah sebaliknya. low-profile. dan mereka tidak sombong - hidung tinggi, kedekut, berdengki dan tamak. kenalan saya yang mendorong saya jadi kaya menggunakan kekayaan untuk membantu mereka yang susah daripada mereka. jom kita kaya bukan dengan menipu, bukan bekerja secara tidak ikhlas, tidak jujur, tidak amanah.

Tiada ulasan: