Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, November 29, 2015

Kredibiliti atau Tumpangbiliti

kredibiliti atau namabaik. kredibiliti berkait kepercayaan dan keyakinan satu pihak kepada satu pihak.

jadi kebiasaan, orang lama suka membantu orang baru. orang lama biasanya diharapkan akan meningkatkan keupayaan orang baru. maka mentor biasanya orang lama sebab diandaikan lebih berpengetahuan dan berpengalaman.

tetapi biasa juga orang lama akan ambil peluang terhadap orang baru. orang lama akan minta orang baru buat sesuatu kerja dan jika berjaya, orang lama akan ditonjolkan. jika tidak berjaya, orang baru dipersalahkan.

dan biasa juga orang lama akan menumpang dengan kerja orang lama. tumpang penulisan. tumpang penyelidikan. maka biasa terdengar orang lama meminta atau mengarah orang baru untuk meletakkan nama orang lama dalam hasil kerja orang baru.

kredibiliti sepatutnya menaikkan nama kita. tetapi jika tingkahlaku, pemikiran dan perasaan, malah jiwa kita hanya suka menumpang, mengambil peluang atau menindas terhadap orang lain, maka kita hanya tingkatkan tumpangbiliti kita. dalam bahasa inggeris, 'piggy-back', dalam bahasa melayu, membontot babi? siapakah kita? dimanakah integriti kita?

Tiada ulasan: