Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, November 23, 2015

Jaga Kain

ada pepatah atau peribahasa atau simpulan bahasa, 'jaga tepi kain sendiri, jangan sibuk jaga tepi kain orang'. dalam bahasa orang putih 'mind your own business', yang tidak bermakna jaga perniagaan sendiri. ianya lebih kepada ambil tahu hal sendiri, jangan sibuk hal orang lain.

adakalanya, pepatah di atas ada betulnya. ada kalanya, tidak betul. memang kita perlu ambil berat tentang diri kita sebelum ambil berat atau menyibuk tentang orang lain. tetapi dalam kehidupan bermasyarakat, hal seorang boleh babitkan atau beri kesan kepada hal orang lain. kalau kita hal kita, orang lain halnya sendiri, itu bukan bermasyarakat.

jaga diri untuk jaga orang lain. jaga orang lain untuk jaga diri. kenal diri untuk kenal orang lain. kenal orang lain untuk kenal diri. bantu diri untuk bantu orang lain, bantu orang lain untuk bantu diri.

kehidupan sekarang yang hanya pentingkan diri sahaja bukan cara hidup bermasyarakat. sibuk untuk baik. baik untuk sibuk.

Tiada ulasan: