Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, November 26, 2015

Kerja dan Rezeki

biasanya kita disuruh belajar rajin2. supaya dapat masuk u. lepas kerja dengan kerajaan. sebab gaji tetap,

kerja dgn kerajaan biasanya masa untuk sah jawatan ambil masa lebih lama berbanding swasta. dan kerja dengan kerajaan payah nak dibuang kerja berbanding swasta. maka biasanya juga, gaji kerja kerajaan lebih rendah berbanding kerja di swasta.

apa tujuan bekerja atau ada pekerjaan? pelbagai jawapan bergantung kepada niat kita. biasanya untuk dapat duit. biasanya lupa kerja itu amanah. gaji didapati sepatutnya setimpal dgn amanah dijalankan. tetapi ramai yang ingin gaji atau pendapatan daripada pekerjaan tanpa ingin beramanah.

maka ramai terkejar2 jawatan lebih tinggi kerana inginkan gaji lebih tinggi. lupa akan amanah yang lebih berat. ada yg ingin jadi cikgu atau pengajar walaupun tiada ilmu dapat dikongsi atau diajar. semoga kita terima pendapatan setimpal dengan amanah kita jalankan. semoga rezeki kita adalah rezeki yang barakah.

Tiada ulasan: