Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 11, 2021

Buli 2

Apa itu buli? Menakut2kan, menyakit2kan org lain, yg biasanya diandaikan tidak akan melawan.

Kenapa buli? Niat xbaik, nak mengawal org lain secara tidak baik.

Bagaimana buli? Cari yg xmelawan. Pembuli sama ada fizikal lebih besar atau bilangan lebih ramai.

Saya pernah kongsi mungkin cubaan nak buli saya semasa malam pertama di itm 1985. Tapi apabila tahu siapa pakcik saya, they left with their tails drooped between their legs 😎.

Di sekolah rendah, saya rasa tak pernah dibuli. Dan saya rasa saya bukan pembuli. Kawan2 drpd pelbagai bangsa. Ada seorg kawan baik, cina, Chow Shee Huat, punyai antara badan terbesar di sekolah.

Mereka yg cuba buli ( atau pernah buli?) saya, ada yg saya ingat. Ada yg saya xingat. Jika mereka tak tahu apa mereka buat itu buli, bukan salah saya.

Tiada ulasan: