Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Disember 23, 2021

Perkasakan JKKK & PPK

Atau empowerment. Kenapa tak kuasakan atau perkuasakan? Saya tak tahu.

Saya pernah cadangkan bgmn nak perkasakan JKKK dan PPK pastikan 50% drpd kerja2 kontrak di kawasan kampung, atau di taman2 perumahan, diberi kpd JKKK dan PPK. Ini dpt mengurangkan bergantung kpd agensi kerajaan utk operasi mereka.

Saya juga ada cadangkan, tapi hanya di alam maya ini, disediakan peralatan dan kenderaan spt excavator, bulldozer, cement mixer, dll di setiap kampung, taman perumahan atau dikongsi bersama utk mudah dijaga, digunakan, selain jimat kos. Aset ini berkaitan utk bina dan selenggara aset kerajaan yg akan dibina dan telah dibina.

Aset dicadangkan juga utk pengurusan bencana dgn segera. Maka antara aset tambahan adalah bot dgn enjin, lori, dll, selain sistem komunikasi. Ini adalah sebahagian drpd pengurusan risiko juga.

Tiada ulasan: