Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Disember 05, 2021

Ngeley

Ngeley bermaksud? Beri duit kpd tuan rumah bekwoh. Tuan rumah kenduri kahwin.

Saya lebih suka beri duit. Sebab xpasti hadiah jika diberi sesuai dgn pengantin. Atau juga nak elak hadiah sama yg banyak seperti jag air, toaster, dll.

Saya berandaian pengantin dan tuan rumah lebih suka kehadiran jemputan (presence) semasa majlis berbanding hadiah (present). Duit adalah tanda meraikan majlis yg indah utk pengantin dan keluarga. Dan saya penerima tidak berkira tentang nilai ngeley.

Ada budaya tertentu, akan buka sampul duit, kira duit, dan catit nilai duit dgn nama pemberi. Mungkin mudah utk buat ngeley balas semasa majlis kenduri dijemput pengeley?

Tiada ulasan: