Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Mac 28, 2010

Soalan Untuk Kebaikan

Setiap kali semasa kuliah, saya akan bertanya 'ada sebarang soalan?' kpd para pelajar saya. Saya juga akan bertanyakan ayat yg sama kpd peserta yg hadir di sebarang aktiviti saya.

Dan saya kerap menerima soalan2 berikut:
1. Macam mana dia boleh mengajar subjek yg dia tidak pernah belajar?
2. Macam mana dia boleh menulis sebegitu banyak tentang perkara yg bukan bidang dia?
3. Macam mana dia boleh menyelia penyelidikan sedangkan dia tidak pernah belajar menyelidik?
4. Macam mana orang yg sama mengajar lebih drpd orang lain?
5. Macam mana orang yg lain mengajar utk bukan sepenuh masa sedangkan polisi adalah lain?

Maka soalan2 itu saya sampaikan kpd yg sepatutnya boleh menjawab. jawapan yg diterima selalunya tidak memuaskan. Bahkan yg ditanya oleh saya turut memaklumkan bhw dia pun ingin bertanya soalan yg sama.

Mengajar di IPT bukanlah spt di sekolah. Ianya memerlukan komunikasi dua hala. Kita tidak boleh suka2 aje mengajar. menjadi pensyarah mempunyai tugas dan tanggungjawab yg perlu dilakukan dgn penuh amanah.

Tiada ulasan: