Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, April 07, 2012

Kerja dan Masa Yang Ada

kerja tak pernah habis. masa yg cepat berlalu tapi sebenarnya tak habis.

bekerjalah seumpama hidup selama2nya, beribadatlah seolah2 mati esok hari. maka kena pandai bahagi masa. kena pandai urus masa. kalau asyik merungut aje 'takde masa lah', ''kerja ni tak habis2lah' ianya tanda kita tidak bersyukur dgn masa yg ada.

amanah tugas pensyarah saya kiraan kasar adalah hampir atau lebih 80jam seminggu. atp minima seorang pensyarah uitm adalah 39jam seminggu. jika atp kurang drpd 39jam maka perlu ditampung/ganti pada sem akan datang. jadi jika atp saya 78jam maknanya sem akan datang saya boleh dok rumah ajelah kot.

jika guna amanah tugas akademik maka ramai terkeliru. contohnya jika ata saya 27jam seminggu maka akan ada yg kata saya banyak masa tak buat apa. sebab seorang pensyarah perlu punch in dan out minima 38.5jam seminggu (dulu sebelum dinaikkan kpd 39jam seminggu). itu bg yg tak faham. saya maklumkan kpd yg sudi atau tak sudi dengar bhw bg setiap 1jam perjumpaan saya dgn pelajar seeloknya saya ada 1jam persediaan dan 1 jam semakan. maknaya bg setiap 1jam ata saya perlukan 2jam sokongan ata. jadi jika berdasarkan 39jam seminggu maka maksima ata saya adalah 13shj dan sokongan ata 26jam. tapi saya cadangkan ata cuma 12jam shj dan sokongan ata 24jam yg menjadikan jumlah 36jam seminggu. lagi 3jam tu untuk hal ehwal pengurusan dan pentadbiran fsr dan uitm.

ingatan utk saya dan pembaca blog saya 'demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian..'

Tiada ulasan: