Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, April 12, 2012

Migrain dan Sinus

ada kaitankah sakit migraine dengan sinus? dlm satu rancangan tv semalam seorang  pengamal alternatif menyatakan ada kaitan.

sinus lebihkurang hidung tersumbat. migraine sakit kepala sebelah, adakalanya bermula dgn nampak bintang atau garis berbelang2 pada sebelah mata. pada isnin baru2 ini saya kena migraine setelah hampir 3ominit kelas saya bermula. tapi saya teruskan kelas walau dgn mata terpejam. saya urut dan picit diantara ibu jari dan telunjuk tangan kiri dan kanan. alhamdulillah, kuranglah migraine saya.

migraine saya andaikan sbg tanda kita penat. bgmana dgn sinus? selalunya saya akan tersumbat hidung di awal pagi. bersin berlaku apabila berada di tempat berdebu. semasa kena migraine isnin lalu, saya sapu minyak angin kat antara 2 bulu kening saya. alhamdulillah menjadi kerana kurang migraine saya.

saya juga minum air banyak2 semasa kena migraine. saya andaikan darah saya pekat kerana terdedah kpd panas yg terlebih dan berubah ke tempat sejuk secara mendadak. kalau dlm tv semalam dia masukkan getah ke dalam hidung dan keluar ikut mulut. untuk mencuci lubang hidung.

saya tak pasti jawapan kpd soalan asal saya iaitu adakah kaitan antara sinus dan migraine. jap lagi saya google. dan saya akan rujuk buku anatomi dan fisiologi. usaha lain adalah menyapu vicks kat hidung dan dada. apa cadangan pembaca blog saya?

Tiada ulasan: