Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Julai 22, 2011

Aset Kita

apakah aset? kenapa perlu aset? bagaimana nak dapatkan aset? apa beza aset dgn liabiliti? ini antara silibus perakaunan utk pelajar sains sukan dan mereka yg mempelajari perakaunan.

apakah aset kita? secara umumnya sumber yg boleh memberikan pendapatan atau hasil kpd kita. maka adakah rumah itu aset kita? jika ada hasil drpd rumah spt sewa, ianya adalah aset. tapi ianya juga berikan aset tidak langsung dgn mengurangkan kos tempat tinggal jika kita pandai menguruskannya. maka sejauh dan sebanyak mana kita perlu berbelanja utk menghiaskan rumah kita? perlukah rumah dan perabut bernilai ribuan, puluha ribu, ratusan ribu, atau jutaan rm? kubur kita pun sepatutnya ringkas. tak perlu binaan.

saya suka cara jepun. ringkas dan hanya perlu perabut asas shj. tapi kalau sesiapa melawat pejabat saya di fsr akan melihat bilik saya yang semak dan serabut. ianya kerana dipenuhi dgn aset saya yg lain iaitu buku dan fail yg kandungi sumber utk saya dapatkan hasil rezeki saya sebagai pensyarah.

Tiada ulasan: