Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 27, 2011

Keseronokan Bekerja

pengikut akan tidak senyum jika ketua bekerja secara kurang senyuman. lama2 pengikut boleh jadi kurang siuman.

apabila staf kerap bertukar, ianya adalah tanda2 organisasi menghadapi masalah. apabila staf kurang berkomunikasi, staf selalu mc, datang lambat dan cepat balik juga tanda2 kpd organisasi.kepuasan kerja, keseronokan bekerja, burnout, produktiviti dan gaya kepimpinan boleh dikatakan amat berkait (exist a relationship).

ketua yg berteraskan kerja shj tidak bagus. ketua yg berteraskan hubungan sahaja juga tidak bagus. yg terbaik mengikut blake mourton adalah ketua berteraskan kerja berpasukan, iaitu tugas dan hubungan dgn staf kedua2 diutamakan.

jika kita tidak boleh ubah ketua/staf kita, maka kita cuba ubah diri kita. kalau kita tak tahan dan kita adalah pengikut, maka pilihan yg boleh kita lakukan adalah kita berubah..tempat kerja. saya pernah lakukan. saya lebih suka senyuman dan siuman daripada kurang senyuman dan kurang siuman. kita ada pilihan. tapi berbincanglah dahulu dgn orang lain.

Tiada ulasan: