Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Julai 31, 2011

Hukuman Bagi Pencuri

menarik dalam suratkhabar sunday star hari ini menunjukkan statistik persepsi dan pandangan remaja/belia muslim/muslimah. diantara keputusan kajiselidik menunjukkan ramai menyokong hukuman potong tangan kepada pencuri.

saya setuju. sama ada pencuri atau perompak, elok dipotong tangan. alasan bhw tanggungan ramai, harapan keluarga mencari nafkah, baru pertama kali, kasihanlah dia dsbnya tak boleh diterima. tanyalah kpd mangsa trauma yg telah dan sedang bekas kecurian/rompakan. pencuri/perompak adalah mereka yg tidak mahu bertanggungjawab terhadap apa yg telah mereka lakukan. mereka juga bukan beramanah. maka mereka tidak layak juga menjadi pemimpin.

hukuman sebagai ingatan kpd pesalah, amaran kpd yg berniat utk melakukan, dan keadilan kpd mangsa dan keluarga mangsa. mencuri/merompak/pecah amanah/menipu menyusahkan masyarakat. ianya hanya menyenangkan segelintir shj. mereka yg lakukan kesalahan ini adalah kerana ego. hanya nak senang sementara. nak menunjuk2 walaupun sebenarnya tak mampu.

saya dimaklumkan bgmana universiti di amerika syarikat memasukkan kursus kewangan peribadi sbg satu kursus wajib/asas. ianya membantu pelajar utk bersedia dlm menguruskan kewangan mereka. saya cadangkan uitm menjadikan kursus kewangan peribadi sebagai satu kursus asas yg wajib di uitm.

Tiada ulasan: