Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 21, 2013

Banjir Sebagai Satu Peringatan

11 hingga 14 dis 2013, saya berpengalaman sbg sukarelawan mercy malaysia. Apabila menerima pertanyaan ttg kesediaan utk membantu di kawasan banjir di kuantan dan kemaman, saya menerima peluang tersebut.

Asalnya sy patut ke pantai timur dgn kenderaan sukarelawan lain. Tapi pd 11 dis, sy lebih selesa memandu kuda padi saya ke sana. Alhamdulillah, kawan lama yg juga pgrh mercy sudi menemankan sy.

Pengalaman perjalanan pergi dan balik tidak cukup dikongsi dlm satu tajuk shj. Tetapi ia mengingatkan saya bhw banjir adalah satu peringatan. Banjir adalah ujian allah kpd makhluknya yg juga hambanya. Harta yg dipinjamkan sbg amanah adalah haknya. Maka allah berhak menariknya pada bila2 masa. Tiada yg mampu menahan kudrat dan kuasanya, walaupun seorang itu raja, menteri, kaya pangkat, kaya harta (sementara), dll.

Maka kita tiada hak utk sombong dgn rezeki milik allah jua. Kita mesti bersyukur selagi kita ada masa utk diberi peringatan utk perbaiki diri kita dan mereka yg kita kasihi. Semoga banjir menjadi teguran positif kpd semua.

Tiada ulasan: