Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Disember 29, 2013

Ilmu dan Kesombongan

biasanya ilmu mempunyai korelasi yang negatif dgn kesombongan. lagi tinggi ilmu, makin rendah kesombongan. yang layak sombong hanyalah allah. ada yg bagitau bhw jika kita ni sombong, maka kita derhaka kpd allah.

tetapi manusia lupa. atau manusia tidak tahu. lupa atau tidak tahu sebenarnya menunjukkan tahap ilmu kita. malah ada yg kurang ilmu, tetapi sombong. bahasa kasar adalah bodoh sombong.

jika yg kaya tetapi sombong, hidung tinggi, kedekut - ianya tanda seseorang itu masih kurang berilmu. atau mungkin ilmu yg disangka ada sebenarnya ditarik balik oleh yg maha berilmu. jadi mereka yg bodoh sombong bagi saya tidak perlulah kita nak berkecil hati. sebaliknya kita mesti bersyukur kerana kita bukan seperti mereka. dan berdoalah supaya kita tidak berkawan dgn mereka ini atau tergolong spt mereka.

berdoa utk tidak sombong menunjukkan kita berilmu. berdoa utk tidak tamak dan dijauhi daripada rezeki yg tidak halal adalah tanda kita berilmu.

Tiada ulasan: