Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Disember 24, 2013

Hala atau Huru Hara

pilihlah. mempunyai hala. atau menjadi huru hara.

adakah sama mempunyai hala dgn berhala? berhala di sini bermaksud bermatlamat. bukannya patung atau sebarang objek yg dijadikan pujaan sesat. jika kita tiada hala tujuan dlm hidup kita, maka kita akan sesat. atau kita tidak akan capai hasrat kita.

sebagai pemimpin, perlu menetapkan hala tuju organisasi. setelah tahu hala tuju organisasi, maka pengikut akan juga tetapkan hala tuju sendiri supaya seiring dgn hala tuju organisasi. hala tuju pemimpin mestilah sama dgn hala tuju organisasi. jika hala tuju organisasi, pemimpin dan pengikut adalah berbeza, maka organisasi akan jadi huru hara. organisasi yg huru hara bermakna organisasi yg tidak berorganisasi atau disorganized.

maka adalah tanggungjawab pemimpin memastikan organisasi tetap utuh strukturnya dgn mempunyai hala tuju yg jelas dan dikongsikan dgn anggota organisasi.

Tiada ulasan: