Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Disember 23, 2013

Pimpin dan Ikut

setiap kita adalah pemimpin. setiap kita juga adalah pengikut. ada masa kita memimpin. ada masa kita dipimpin, ada masa kita diikut. ada masa kita mengikut.

ada berkata kita jadi pemimpin bergantung kepada keadaan. ada secara sukarela. ada secara terpaksa. ada masa sebab fardu kifayah. walaupun kalau boleh tak yahlah jadi pemimpin.

ada yg sangat seronok jadi pemimpin. ada yg sangat seronok jadi pengikut. maka yg sangat seronok akan cuba mengelak drpd berubah jawatan. ada yg sebab seronok dgn kuasa yg ada. ada yg sebab seronok dgn tanggungjawab dan amanah yg tak ada.

siapa pemimpin kita mencerminkan siapa kita. siapa pengikut kita juga mencerminkan siapa kita. jika kita bagi kacang, kita dapat monyet (give peanuts, get monkeys). sudah tentu kita tak mahu jadi pemimpin atau pengikut monyet.

Tiada ulasan: