Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Februari 24, 2016

Buli dan Kuasa

ramai andaikan seorang pembuli adalah seorang yang berkuasa. pembuli akan menggunakan kuasa melalui tenaga, fizikal, wang, jawatan dan pelabagai lagi untuk membolehkan pembuli dapat apa yang dia kehendakki.

pembuli perlu disekat tingkahlakunya. pembuli seorang yang menyebabkan suasana semasa dan akan datang tidak selesa kepada ramai. pembuli berjaya kerana dia bersikap agresif, dan yang dibuli bersikap pasif. selagi pembuli dilayan, diikut apa yang dia minta, pembuli akan terus membuli.

sebenarnya pembuli adalah seorang yang lemah. pembuli ambil peluang ke atas mereka yang lebih lemah daripadanya. maka kita perlu tegas dengan kebijaksanaan. apabila kita tegas, kita bersikap asertif. apabila kita tegas, tidak melayan pembuli, akhirnya pembuli akan lesu. pembuli yang lesu akan terlucut pakaiannya, dan akan menunjukkan diri sebenar pembuli. kuasa pembuli hanyalah khayalan sahaja.

Tiada ulasan: