Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Februari 24, 2016

Kuasa atau Tanggungjawab

kenapa nak jawatan? sebab kuasa? sebab tanggungjawab?

ramai yang pilih nak jawatan sebab dengan jawatan datang bersama kuasa. ramai yang pilih jawatan juga sebab nak kan nama. dengan jawatan ada kuasa. dengan kuasa boleh arah orang buat kerja, dan jika berjaya, penjawat akan terima nama.

jarang yang pilih jawatan untuk tanggungjawab. sebab ramai tidak mahu bertanggungjawab jika kerja tidak berjaya. sedangkan kita tahu, jawatan datang bersama kuasa dan tanggungjawab, juga kerja dan amanah.

jawatan sebagai pensyarah, cikgu, guru adalah jawatan sebagai pendidik. tugas dan tanggungjawab pendidik adalah berkongsi ilmu pengetahuan dengan pelajar yang diamanahkan kepada kita di awal tahun/semester. dan di akhir tahun/semester, kita diamanahkan menyerahkan pelajar dengan ilmu yang akan membawa kebaikan kepada pelajar, pendidik, amsyarakat dan persekitaran, untuk sejahtera dunia dan akhirat.

Tiada ulasan: