Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Februari 23, 2016

Perhatian dan Manusia

naluri manusia inginkan perhatian. untuk mendapatkan perhatian, ada yang berkelakuan baik. dan ada yang tidak berkelakuan baik.

yang suka perhatian atau diperhatikan orang mungkin kerana ada rasa 'inferiority complex' jika tidak diendahkan orang lain. maka dilakukan pelbagai perkara untuk mendapat perhatian. ada yang akan memainkan perasaan orang lain supaya mendapat perhatian. ada yang akan marah2. ada yang akan menangis. ada yang akan meninggikan suara. ada juga yang akan guling2kan diri. dan ada juga akan guling2kan orang lain.

kita berasa rimas dengan mereka yang sentiasa inginkan perhatian. mengganggu tugas kita. menyakitkan hati kita. sentiasa menyalahkan kita. suka menyusahkan kita. menyebabkan kita rasa gelisah.

apakah ubat atau tindakan wajar bagi kita? usah dilayan mereka ini. sebab, lagi dilayan, diberi perhatian, lagilah mengada2. lagilah menyusahkan kita. lagilah nak perhatian.

Tiada ulasan: