Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Februari 03, 2016

Suka dan Kawan

apabila kita suka kepada seseorang, kita sedia menjadikan dia kawan kita. apabila kita berkawan dengan seseorang, kita sedia suka kepadanya. makin suka, makin rapat berkawan. makin berkawan, makin kita suka. ini dikatakan kitaran positif.

kita biasanya akan suka apa sahaja yang kawan kita buat. walau pun mungkin kawan kita buat salah. sebab kebiasaannya, jika kita tegur, kita takut kita akan hilang kawan yang ditegur.

kita pula biasanya tak suka dengan lawan kita. makin tak suka, makin tak sudi berkawan. makin tak berkawan, makin tak suka. ini dikatakan kitaran negatif. dan kita tidak akan ambil kisah tentang lawan dan mereka yang kita tidak suka. hanya akan menghabiskan masa kita sahaja.

kita berhak pilih siapa kita suka. kita berhak pilih siapa kawan kita. yang menjadikan kita pening kepala apabila kawan kita suka kepada yang kita tidak suka. menjadi masalah apabila kawan kita berkawan dengan lawan kita.

walau pun kita tahu itu hak kawan kita, tetapi kita berhak menegur jika berlaku sesuatu yang tidak betul. akhirnya, kita perlu timbang adakah kawan kita untuk kebaikan dunia dan akhirat kita.

Tiada ulasan: