Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Februari 02, 2016

Ilmu dan Amanah

ilmu bukan milik kita. ianya amanah kepada kita. kita perlu menjaga dan mengguna ilmu dengan sebaik yang termampu.

jika kita diamanahkan berkongsi ilmu, pastikan kita terlebih dahulu ada ilmu tersebut. kemudiannya kita kongsikan dengan niat untuk ilmu dikongsi, akan digunakan untuk kebaikan diri, masyarakat dan persekitaran.

perkongsian ilmu berkait dengan keikhlasan dan kejujuran. kita mesti jujur sedia berkongsi ilmu yang ada. kita mesti jujur jika kita tiada atau kurang ilmu yang perlu dikongsi. jika kita mendapat imbuhan tetapi melebihi ilmu yang dikongsi, ianya mungkin satu kebaikan, mungkin satu keburukan. keburukan jika kita secara tidak jujur berkongsi sedikit atau tiada ilmu mengharapkan balasan yang berganda-ganda, dan ilmu yang dikongsi menyebabkan masalah.

pendidik ikhlas dan jujur serta beramanah dalam berkongsi ilmu. yang melakukan urusniaga menjual ilmu yang sedikit atau kosong untuk imbuhan yang berlebihan, boleh diandaikan sebagai peniaga yang tidak jujur dan beramanah. rujuklah al quran.

Tiada ulasan: