Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Februari 04, 2016

Sama atau Asing

lebih tepat, bersama atau berasingan. ianya berkaitan hubungan. berkaitan pepatah inggeris, 'either you beat them or you join them'.

kita ingin bersama atau berasingan dengan pihak lain mungkin untuk sebab berlainan. jika berkaitan kredibiliti, nama baik, reputasi, imej kita, maka kita ingin bersama dengan mereka yang beri kesan positif kepada kita, begitu juga kita baisanya akan ingin berasingan daripada pihak lain untuk mengelak kesan negatif jika bersama pihak lain itu.

ianya berkaitan juga suka atau duka hubungan dengan pihak lain. ilmu adalah penting untuk menapis dan membuat keputusan untuk bersama atau berasingan. biarlah dilihat sebagai kera sumbang apabila memilih untuk berasingan daripada pihak yang akan memberi kesan negatif jika bersama pihak itu. kesan hubungan bukan hanya jangka pendek sahaja. reputasi adalah berpanjangan.

Tiada ulasan: