Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Februari 05, 2016

Manja dan Berjaya

biasanya sifat manja tidak dikaitkan antara sifat yang amnya diandaikan tidak boleh membuat seseorang itu berjaya. biasanya seorang yang manja adalah seorang yang malas.

seorang yang malas biasanya kurang berusaha. biasanya mengharapakan umpama 'makanan hendak dimakan disuapkan oleh orang lain ke dalam mulut' orang yang manja. jika kita manjakan seseorang, kita seumpama kasihankan dia. maka kita akan memudahkan hajat simanja walaupun akhirnya kita merosakkan simanja dan yang memanjakan.

dalam kaunseling kita diminta kasihkan orang, bukan kasihankan orang. didikan perlu tegas, elakkan memanjakan. simanja biasanya tak boleh ditegur, dan biasanya akan besar kepala.

maka ingat tugas dan tanggungjawab kita semua adalah pendidik. pendidikan untuk kebaikan bersama, yang dididik dan yang mendidik, serta masyarakat dan persekitaran.

Tiada ulasan: