Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 02, 2008

Audit Lagi

Hari ni saya pula jadi auditee (sepatutnya). Tetapi oleh kerana masalah komunikasi, kami lambat makluman yang audit telah ditunda.

Kawan2 yang bersedia rasa kecewa.Kawan2 yang tak bersedia rasa lega. Tapi kalau kita faham, audit adalah untuk menyemak sama ada kita melakukan sesuatu itu secara konsisten, bukannya hanya untuk menunjuk-nunjuk sahaja. Kalau dah memang kita tak buat kerja kita, tak perlulah bermuka2. Sama juga, janganlah pada masa audit aje kita tunjuk seolah2 kita bekerja. Ada yang pernah saya perhatikan sampai menggigil kerana takut di audit.

Ada yang risau kalau dapat Minor atau Major. Kalau dah biasa buat tak betul atau silap, beranilah tanggung dan terima jawabnya. Sebagaimana kata sifu AKPM, yang perlu kita jawab adalah kepada Yang Maha Esa. Saya memang kurang atau tidak hormat kepada pangkat jika pangkat tidak mencerminkan integriti. Tapi seperti saya bagitau kawan2 dan kawan2 bagitau saya, rezeki telah diberikan oleh Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani. Akhirat tetap akan tiba.

Tiada ulasan: