Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Julai 14, 2008

Sikap Penuntut Ilmu

Pada anggapan saya, dengan kenaikan harga minyak maka akan berkuranganlah bilangan kenderaan (kereta) yang akan dipandu oleh pelajar ke kampus. Realiti berdasarkan kepada setelah seminggu kuliah bermula adalah sebaliknya. Tempat letak kereta untuk staf, dipenuhi dengan kereta kegunaan pelajar.

Adakah pelajar tidak pandai membaca? Tanda dan notis telah dipamerkan dengan jelas, "Kenderaan staf sahaja", "Tempat letak kereta staf", "kereta pelajar dilarang masuk", dsbnya.
Saya kerap menegur pelajar yang tidak mematuhi peraturan ini. Bagaimana dengan staf2 lain? Adakah anda berani kerana benar? Apakah fungsi pemimpin pelajar? Kenapakah tidak dimaklumkan bagaimana sikap pemandu kereta yang menggunakan tempat letak kereta staf adalah tidak mencerminkan "seseorang yang ingin belajar"?

Janganlah UiTM hanya menjadi tempat untuk mendapat segulung kelayakan, tetapi ilmu yang didapati tidak diberkati kerana menyebabkan "guru" tidak senang dengan sikap "penuntut ilmu". Janganlah pula menjadi "Kurang Ajar".

Tiada ulasan: