Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Julai 11, 2008

Tesis Pelajar

Saya lebih minat menyelia penyediaan tesis pelajar lebih daripada mengajar di bilik kuliah. Kenapa? Bagi saya semasa menyelia tesis pelajar, perlu sumbangan daripada kedua2 pihak. Ini bermakna saya dan pelajar yang saya selia akan sama2 belajar.

Tapi apakah syarat membolehkan seseorang untuk menyelia tesis pelajar? Bolehkah seseorang yang tidak pernah menyediakan tesis semasa dia sebagai pelajar boleh menyelia penyediaan tesis pelajar? Bagaimana pula dengan seseorang yang juga belum pernah melakukan penyelidikan boleh menyelia penyelidikan pelajar?

Penyelia tesis sebagaimana pensyarah di ipt lebih bersifat sebagai fasilitator kepada pelajar. Tetapi ini tidak bermakna sesiapa sahaja boleh menjadi pensyarah atau penyelia tesis. Jadi elakkanlah daripada menjadi 'Seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus'.

Tiada ulasan: