Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Julai 24, 2008

Pangkat

Apa ada pada pangkat? Seperti kata seorang pakcik (bekas ahli kehakiman) "Nak menunjuk kepada siapa?"

Seorang mentor akan ke peringkat antara bangsa. Komen seorang bos saya, "InsyaAllah, bila dia balik, sebagai tan sri". Seorang mentor ditanya ingin kembali ke shah alam. Tetapi dia menolak. Kedua2 kisah ini melibatkan kenaikan pangkat.

Jika kita layak, kita akan ditawarkan dengan kenaikan pangkat. Tetapi ada yang gila pangkat. Sebagai pensyarah, pangkat sebagai pengiktirafan sumbangan kepada dunia ilmu. Tetapi ada yang inginkan pangkat walau pun tidak layak. Seorang kenalan menceritakan bagaimana dia melihat seseorang berubah wajahnya apabila orang lain ditawarkan pangkat yang sangat2 diidamkannya. Maaf ye, sekali bolehlah kenakan orang, tetapi bak kata seorang mentor " ... tu tak boleh jadi dekan." Saya tersenyum panjang dan bersyukur kepada Allah.

Saya tak layak dinaikkan pangkat. Kenapa? Seperti ada yang berkata kepada saya "Who are you?". Siapalah saya ni?

Tiada ulasan: