Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 30, 2008

Bijakkah Kita?

Saya telah membaca kelohan dan pandangan kawan2 tentang sikap pelajar menghadiri modul PPKP universiti. Saya telah terlibat secara langsung dalam penyediaan modul untuk peningkatan nilai graduan UiTM.

Jadi, para pelajar yang 'berperangai' semasa menghadiri modul PPKP perlu menghadiri modul dengan lebih 'mendalam'. Mempunyai diploma bukanlah bermakna kita telah bijak atau matang. Ianya tidak membolehkan kita memandang rendah kepada mereka yang ingin membantu kita.

Jika kita berperangai seumpama lalang bukan sebagaimana padi, ini menunjukkan bahawa walaupun ada diploma, mungkin ilmu kita tak ada. Adakah ini 'Bodoh Sombong'?

Mungkinkah ilmu yang ada tidak diberkati? Atau mungkinkah diploma yang ada sebenarnya tidak layak diterima sebagai bukti pernah menjadi 'pelajar?

Tiada ulasan: