Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Julai 14, 2008

Integriti

Apakah integriti? Adakah ianya tugas dan tanggungjawab? Adakah ianya amanah?

Semasa saya diberi tanggungjawab menentukan bahawa mereka yang berkelayakan dalam bidang berkaitan berkongsi ilmu mereka dengan pelajar dibawah amanah pengajar, saya tidak berupaya mendapatkan 100%. Kenapa? Sebab akan ada yang tiada pelajar untuk diamanahkan.

Saya pertahankan mereka yang layak walau pun ada yang tak layak cuba mempengaruhi pihak tertentu bahawa mereka yang layak pada pandangan pakar adalah tidak layak. Ada yang dinyatakan bahawa "pengajian mereka pendek, jadi adakah betul mereka ini mendapat sarjana?". Mereka yang menyatakan sedemikian adalah kerana risau tembelang akan pecah.

Bayangkanlah, ada pelajar atau graduan yang berjumpa saya dan menyatakan bahawa "encik, kami tidak belajar apa-apa pun dalam kursus XXX". Mereka ini akan tersenyum sinis apabila mendengar bekas "pensyarah" mereka bercakap dalam bidang yang bukan sebenarnya bidang mereka.

Kita bersuara untuk menegakkan kebenaran, walau pun ada yang bersuara sangat lantang tetapi tanpa nilai akademik. Kita diamanahkan untuk berkongsi ilmu yang kita ada, bukannya berkongsi "cakap2 kosong". Mungkinkah integriti adalah "cakap serupa bikin" atau "walk the talk, and talk the walk".

Tiada ulasan: