Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 30, 2022

Arahan & Risiko

Biasanya perancangan jarang ambilkira risiko. Maka biasa arahan dibuat tanpa ambilkira risiko berkaitan.

Pernah terlibat dgn arahan utk dirikan menara manusia. Kawan2 patuh tanpa bersoaljawab. Tapi saya tidak turut serta dlm membina menara. Bukan engkar arahan. Bukan sebab malas. Tapi saya ambilkira berkait risiko. Perlu ada pemantauan dari luar. Thinking, working outside the box.

Semasa cubaan pertama, hampir berjaya dirikan menara manusia. Tapi semasa kawan yg diberi tugas utk pegang bendera cuba berdiri tegak, sokongan di bawahnya menjadi lemah. Kawan tersebut terjunam kepala dahulu. Alhadulillah, saya berjaya tangkap beliau dgn kepalanya hampir 0.5m dari tanah. 

Mungkin beliau telah bersedia utk jatuh tanpa cedera. Mungkin tidak. Saya tak tahu. Saya tak pernah tanya beliau. Yg saya ingat, saya andaikan beliau tida cedera, spt patah leher, atau lain2.

Tiada ulasan: