Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 09, 2022

Rehat untuk Sihat

Saya pernah dijangkiti demam denggi. Kena semasa musim nyamuk aedes mengganas di kawasan perumahan saya. Ada yg meninggal dunia kerananya.

Saya dijangkiti c19 apabila c19 kembali mengganas di negara kita. Dan ada yg meninggal sebab c19, tapi saya tak tahu jika ada di kawasan perumahan saya.

Kedua2nya mengganggu kehidupan biasa saya. Badan rasa penat dan lesu. Berkait dgn pernafasan dan pengaliran oksigen, pengedaran darah dalam badan.

Maka rehat amat penting. Semasa denggi, diberi rehat 2 minggu. Tapi selepas 2minggu, dalam seminggu selepas itu pun saya masih penat. 

Rehat semasa c19 hanya 7 hari bagi yg lengkap booster. Bermula 7 mac, kerajaan bagitau cukup 5 hari. Tapi bagi saya, 7 hari tak cukup, mungkin perlu jumlah 21 hari untuk rehat dan kembali bertugas hampir seperti biasa?

Tiada ulasan: