Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Mac 05, 2022

Kesihatan dan Persekitaran

Kita biasa dengar, 'he is in his element'. Dia berada dalam keadaan terbaik. 

Keadaan merujuk kpd diri dan juga kemampuan berupaya dan produktif. Jika seorg minat, berbakat, dan bagus bekerja dlm bidang yg berkaitan dgn minat, bakat, dan kebolehan dia, dia akan cemerlang. 

Persekitaran termasuk manusia yg berhubung dgn diri tersebut. Baik atau tidak persekitaran juga bergantung kpd persepsi diri. Persekitaran juga beri kesan kpd kesihatan kita.

Semasa saya ambil bp di pusat kesihatan, dan di hospital, pada awal bacaan, bp saya purata 160/x. Bacaan bp yg tinggi. Doktor bgtahu saya gemuruh sbb hadir utk pemeriksaan kesihatan. Sebab apabila saya ambil bacaan di rumah, bp saya antara 120-135. Kecuali sekrg semasa c19, ada capa lebih 140.

Pilih persekitaran yg sihat utk kita.



Tiada ulasan: