Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Mac 22, 2016

Bijaksana dan Kematangan

penulis ikim dalam suratkhabar star hari ini bercerita tentang kebijaksanaan adalah amat penting dalam islam. bijaksana berkaitan dengan ilmu kita.

bijaksana boleh dikaitkan dengan kematangan. seorang yang matang dan bijaksana berupaya buat keputusan yang memberi kesan terbaik, kepada diri dan orang lain. orang yang bijaksana dan matang diberikan gelaran dan jawatan sebagai mengiktiraf kebijaksanaan dan kematangannya.

terdapat pelbagai syarat dalam menentukan kematangan seseorang ikut peraturan dunia. antara syaratnya seperti, tahap pendidikan. ada gunakan usia menentukan kita bijaksana dan matang. dalam islam kematangan adalah akhil baligh.

seorang yang bijaksana dan matang bersedia buat keputusan. dan beliau bersedia bertanggungjawab terhadap hasil keputusan dibuat. seorang yang bijaksana, matang dan berilmu tidak akan mudah salahkan orang. tidak mudah melatah. tidak mudah marah tanpa sebab.

bijaksana bukan hanya kita seorang yang tentukan. perlu diiktiraf ramai. ada standard. bijaksana dan kematangan tidak boleh dibeli sewenang-wenangnya.

Tiada ulasan: