Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Mac 25, 2016

Kerja Lah

banyak masalah boleh selesai jika kerja dikerjakan. jika pekerja bekerja. memang masalah akan ada menyusul jika kerja dikerjakan, dan pekerja bekerja. masalah yang menyusul kerana kerja tidak sama dengan kehendak pembawa masalah.

kerja untuk sejahtera diri dan masyarakat. kerja ikut peraturan. kerja termasuk rancang, buat, pimpin dan kawal. kerja juga termasuk adakan panduan, ikut panduan, perbaiki panduan. kerja bukan hanya untuk tarikh gaji bulanan. kerja bukan untuk pangkat sahaja. kerja berdasarkan kelayakan bekerja dan dibalas dengan ganjaran atau hukuman.

sedihnya, ramai tidak kaitkan kerja dengan tugas, tanggungjawab, dan amanah. maka ramai yang sebenarnya tidak bekerja. hilang dari tempat kerja tanpa bermanafaat kepada organisasi. hilang dari tempat kerja tanpa maklumkan ketua. hilang dari tempat kerja hakiki secara rahsia kerana bekerja di tempat lain. maka apabila amanah tidak dikaitkan dengan kerja, ramai yang tak bekerja.

Tiada ulasan: