Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Mac 17, 2016

Komitmen dan Kejayaan

ada tulisan yang menyatakan bahawa seorang bekas peneraju sebuah ipta tidak berpuashati dengan kualiti graduan ipta tersebut sekarang. dahulu dimana ramai graduan ipta itu berjaya mendapat kerja sebelum tamat pengajian. sekaarng tidak lagi.

antara puncanya dikatakan bahawa tenaga pengajar sekarang kurang komitmen berbanding dengan komitmen ditunjukkan oleh tenaga pengajar dahulu, walaupun majoriti tenaga pengajar dahulu adalah berlainan bangsa dengan pelajar.

bagi saya, kualiti graduan bukan ditentukan oleh komitmen tenaga pengajar sahaja. komitmen daripada pihak lain juga penting, terutamanya komitmen pelajar sendiri. apabila telah diberi peluang untuk melanjutkan pengajian, pastikan tamat dengan jayanya. selain daripada itu, pastikan hormat kepada ilmu.

selain daripada pengajar dan pelajar, komitmen staf pentadbiran dan sokongan juga amat penting. staf perlu elak daripada hanya memikirkan peluang kenaikan pangkat dan pertambahan gaji. staf juga perlu fokus kepada kerja, bukannya kerja hakiki menjadi kerja sampingan, kerja hakiki adalah peluang buat duit melalui kerja lain.

ibubapa dan penaja serta pihak lain juga perlu komited memastikan ipta berada di satu arah tuju yang jelas. bukannya untuk memenuhi kepuasan dan angan2 pihak tertentu sahaja. sebenarnya untuk melahirkan seorang graduan berkualiti dan cemerlang seperti hendak melahirkan seorang ahli sukan yang cemerlang. perlu komitmen daripada banyak pihak. jangan mudah menyalahkan satu pihak sahaja.

Tiada ulasan: