Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Mac 24, 2016

Susah Senang Kita

kawan adalah mereka yang perihatin dengan kehidupan kita. bukan kawan pun perihatin dengan kehidupan kita.

beza antara kawan dan bukan kawan antaranya adalah kawan akan sentiasa cuba membantu kita supaya menjadi seorang yang lebih baik, dalam keadaan susah dan juga senang. bukan kawan akan sentiasa akan susahkan semasa kita senang dan juga susah.

bukan kawan akan sentiasa membebel tidak suka dengan kita, walaupun kita menjalankan tugas dan tanggungjawab kita. bukan kawan akan cuba susahkan kita supaya akan jadi tidak amanah.

seeloknya kita tidak gembira dengan kesusahan dan kebodohan orang lain. tetapi kita bersyukur dengan kita tidak susah dan bodoh seperti orang lain. orang lain tidak suka dan susah dengan kesenangan dan kebijaksanaan kita. tetapi kita mesti bersyukur dengan kesenangan dan kebijaksanaan kita dan juga orang lain.

tidak perlu kita meniru bukan kawan yang suka sombong, kedekut, tamak dan dengki. rezeki milik allah. kesenangan dan kesusahan adalah ujian kehidupan.

Tiada ulasan: