Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Mac 24, 2016

Pakar atau Pakai

pakar dikatakan mereka yang tahu tentang bidang yg diceburi. bagi pendidik di ipt, pakar biasanya sama ada sudah ada phd, atau tertinggi digelar prof.

penilaian pertama untuk dipanggil pakar, akan dilihat kelayakan asas pendidikan formalnya, iaitu bidang sarjana muda. seterusnya sarjana, kedoktoran dan sebarang pasca siswazah. jika kelayakan akademik adalah selari dari asas, sehingga tertinggi, biasanya orang itu adalah pakar.

seterusnya, akan dilihat kepada pengalaman kerja seseorang. kerja dalam bidang yang sama dengan kelayakan akademiknya, akan menambahkan kepakarannya. latihan dan kursus berkaitan bidang diajar akan lebih mengukuhkan tahap kepakaran seseorang.

sedihnya apabila kelayakan akademik asas tiada atau sedikit, dan kelayakan akademik peringkat lanjutan berbeza dengan kelayakan asas. ditambah pula pengalaman kerja berbeza dengan bidang akademiknya. dan mereka ini tanpa segan silu menggelar diri sendiri sebagai pakar bidang tertentu hanya melalui penyelidikan yang terhad bilangannya. mereka seperti ini akan pakai gelaran pakar. dan akan marah jika tidak dikatakan sebagai pakar. tiada rasa malu tentang kredibiliti dan integriti.

Tiada ulasan: