Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 30, 2016

Kerja Mengajar

ada pepatah inggeris, 'those who cannot do, teach'. maksudnya, jika tidak berupaya melakukan kerja itu, maka mengajarlah berkaitan kerja itu.

saya setuju, dan saya juga tidak setuju. maknanya ada yang betul dan ada yang tidak betul berkaitan pepatah tersebut. memang ada yang memilih untuk mengajar sebab tidak boleh mengamalkan bidang dipelajari. tetapi ada yang memilih untuk mengajar bidang berkaitan dirinya kerana ingin memperbaiki cara pendidikan. ini kerana beliau telah melihat bahawa ada kekurangan didikan yang melahirkan pengamal dalam bidang berkaitan.

memang ada yang memilih menjadi pengajar sebab tidak boleh mengamalkan bidang dipelajari dengan baik. lebih baik untuk masyarakat, seseorang seperti ini produktif melalui kerjaya sebagai pengajar.

ada juga yang jadi pengajar dan sedar bahawa diri tdiak sesuai menjadi pengajar. maka berminat menjadi pentadbir. mungkin sebab tidak berupaya untuk menjadi pengamal dengan baik. mungkin sebab tidak berupaya menjadi pengajar dengan baik.

pastikan bahawa rezeki kita adalah halal. jalankan apa jua pekerjaan kita sama ada sebagai pengajar, pengamal atau pentadbir secara ikhlas, jujur dan beramanah. kita semua adalah pendidik. secara langsung atau secara tidak langsung. doakan supaya kerja kita adalah ibadah kita. mungkin terbaik jika kita sentiasa belajar, amalkan dan ajar ilmu yang ada.

Tiada ulasan: