Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Mac 21, 2016

Kaya Gila dan Dah Gila Kaya

jika ditanya kepada ramai, 'nak kaya tak?'. akan ramai yang jawab, 'ya, mestilah'. memang ramai mempunyai matlamat nak kaya. tetapi tidak ramai yang tahu bagaimana. dan tidak ramai yang berusaha untuk kaya secara jujur dan beramanah.

berita berkaitan orang kaya secara tidak amanah kerapa diberitakan sekarang. salah guna jawatan dan kuasa untuk kaya. bukan kaya sebagaimana ramai impikan. kaya yang adalah lebihan setelah memenuhi keperluan asasi. tetapi kaya gila sehingga boleh dikatakan seorang yang pecah amanah itu dalah gila kaya. berkelakuan gila kerana apabila diketahui ramai cara kaya secara tidak amanah akan menyebabkan dirinya dikeji.

kaum keluarga turut dikeji. malah kawan dan kenalan juga akan turut dikeji. kemungkinan keluarga, akwan dan kenalan akan turut disiasat. dan kebiasaannya, yang melakukan kesalahan tidak akan mengaku bersalah. sebaliknya memarahi pihak lain. menyalahkan pihak lain sebab kononnya apa yang dilakukan adalah tidak salah. dan akan juga berlaku pesalah akan merayu untuk dikasihankan dan dimaafkan kesalahannya.

kepimpinan adalah melalui teladan. cakap serupa bikin. bukan sahaja dilihat sebagai beramanah, tetapi didengari daripada orang lain bahawa kita adalah beramanah. kaya di dunia tetapi miskin di akhirat adalah satu status tak berguna.

Tiada ulasan: