Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mac 23, 2016

Masalah Jika Dikasihani

masalah biasa bersama kasihan. orang yang bermasalah biasanya ingin dikasihani.

tidak kira sama ada masalah berpunca oleh dirinya sendiri ataupun oleh orang lain. orang bermasalah inginkan perhatian, ada yang berkata orang yang inginkan perhatian adalah orang yang bermasalah.

jika perhatian adalah dengan kita kasihankan orang bermasalah, sebenarnya kita tambahkan masalah kepada yang bermasalah dan kepada kita. daripada kita tiada masalah, kita juga sudah ada masalah.

kasihankan orang bermasalah tidak selesaikan masalah. eloknya kita kasihkan orang bermasalah dengan sedarkan diri orang bermasalah bahawa dia bertanggungjawab untuk uruskan dan selesaikan masalahnya. orang bermasalah jika tidak diberi perhatian, ada kalanya dia akan selesaikan masalahnya tanpa susahkan orang lain. ada kata masalah adalah alah dengan masa.

Tiada ulasan: