Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Mac 28, 2016

Pakaian Maharaja

pakaian maharaja adalah cerita rakyat luar negara. ianya berkaitan seorang maharaja yang ingin mempamerkan kekayaan yang beliau miliki kepada rakyat beliau.

kos pembuatan dan menjahit pakaian untuk maharaja tiada sebarang masalah berkaitan kewangan kepada maharaja. beliau rasakan bahawa kekayaan beliau akan dibuktikan  melalui pakaian yang tidak pernah dilihat sesiapa pun. pakaian tersebut diharapkan akan meningkatkan rasa kagum rakyat kepada kekayaan maharaja.

setelah dilakukan perbandingan dan temuduga, maharaja bersetuju memilih dua orang sebagai tukang jahit pakaian teristimewa maharaja. sebenarnya kedua-dua 'tukang jahit' ini adalah penipu. mereka meminta pelbagai benda dan keistimewaan untuk menyediakan pakaian maharaja dalam tempoh ditetapkan.

semasa tempoh persediaan pakaian maharaja, maharaja dan para cerdik pandai maharaja akan melawat ke bilik jahitan. mereka ditunjukan 'pakaian' yang sedang disiapkan. walau pun maharaja dan pembesar serta rombongan tidak nampak sebarang pakaian, mereka mengatakan bahawa pakaian sedang disediakan amatlah cantik. masing-masing takut dikatakan tidak bijak jika tidak nampak pakaian sedang dijahit.

akhirnya pada tempoh ditetapkan, maharaja 'dipakaikan' dengan pakaian teristimewa. maharaja , pembesar dan orang ramai kesemuanya memuji kecantikan pakaian maharaja apabila maharaja diarak dikota. sehinggalah seorang budak menjerit, 'maharaja tidak memakai sebarang pakaian. maharaja bogel di tengah kota'. barulah semua orang dan maharaja mengaku maharaja tidak berpakaian.

janganlah kita angkuh dan sombong untuk menunjuk-nunjuk kekayaan yang pemilik hakikinya adalah allah. dalam kekayaan kita ada hak milik orang lain. kekayaan melampau boleh dipersoalkan dari mana datangnya. seorang yang kaya dan/atau berusia tidak semestinya seorang yang bijak dan matang.

Tiada ulasan: