Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Mac 28, 2016

Hantaran dan Tamparan

hari ini viral tentang hantaran. apabila jumlah hantaran belum diselesaikan sebelum majlis akad nikah bermula, majlis yang sepatutnya mengikat dua keluarga dibatalkan. dan yang berlaku dua keluarga bergaduh sebab duit.

hantaran boleh menjadi tamparan. tamparan fizikal atau bukan fizikal. terbukti dalam media hari ini hantaran yang sebabkan tamparan fizikal kepada bakal pengantin lelaki. tetapi kesan majlis tidak diteruskan juga menjadi tamparan bukan fizikal, mungkin emosional kepada kedua-dua pihak terlibat. tamparan juga terkena kepada masjid dimana majlis dirancang diadakan. tamparan juga terkena kepada umat islam lain kerana kejadian ini.

berapakah nilai sesuai sebagai hantaran? pentingkah hantaran? siapakah seeloknya tentukan nilai hantaran? seingat saya, yang wajib untuk rukun nikah  adalah pengantin lelaki, pengantin perempuan, wali, saksi, ijab dan kabul. mas kahwin dinyatakan dalam ijab dan kabul.

Tiada ulasan: